Što nas društveno poduzetništvo može naučiti o poduzetništvu?

“Tajna” uspješnosti održivog upravljanja leži upravo u razumijevanju isprepletenosti vlastitih utjecaja (gospodarskih, okolišnih i društvenih) te usvajanjem društveno odgovornog poslovanja od glave organizacije, ali što je u središtu takvog upravljanja?

Svjetski lideri društvenog poduzetništva uspješni su jer svojim pothvatima pristupaju jednako kao i tradicionalnom poslovanju. David Batstone, osnivač društvenog poduzeća REBBL koje održivo proizvodi napitke poštujući cijeli lanac vrijednosti, u svojim predavanjima uvijek ističe kako za svoje poslovanje uvijek traži najbolje: najbolji zaposlenici, najbolji sastojci, najbolji proizvodi. Iz toga je proizašla i jednostavna misao; ako društveno poduzetništvo cvjeta primjenjujući najbolje od tradicionalnog načina poslovanja, što tradicionalno poduzetništvo može (i treba) preuzeti od društvenog poduzetništva kako bi osiguralo vlastitu održivost? Kad govorimo o poslovanju i upravljanju, gdje se ova dva tipa poduzetništva najviše preklapaju? Odgovor: u pristupu zaposlenicima.

Društveno poduzetništvo počiva na drugačijem odnosu prema svojim primarnim dionicima. Oni su razlog postojanja poduzeća i ona se tako prema zaposlenicima i odnose. Tradicionalno poslovanje postavljeno je s glavnim ciljem zarade, a zaposlenici su usputna točka u ostvarenju toga cilja. Niti društveno poduzetništvo može funkcionirati bez profita, niti tradicionalno poduzetništvo može funkcionirati bez kvalitetnih odnosa sa zaposlenicima. U sređenom i uspješnom okruženju nije moguće  funkcionirati na zastarjeli način. Zaposlenici će otići tamo gdje im je bolje jer mogu, što je jasno pokazao ulazak Hrvatske u Europsku uniju. Obrisi ovog problema kod nas su sve vidljiviji u nedostatku radne snage, dok u zapadnim zemljama poslovno upravljanje koje u središte stavlja zaposlenika polako postaje standard. Fluktuacija je skupa, uhodavanje i educiranje novih ljudi košta, posljedice su često dugotrajne. Poduzeća u regiji moraju prepoznati hitnost u promjeni načina upravljanja i koristi koje donose ulaganja u zaposlenike, njihovu dobrobit i blagostanje jer će jedino na taj način osigurati vlastitu održivost i profitabilnost.

Amorella Horvat Topić

Foto: Unsplash

Ostavi komentar